epostmarknadsföring, företagsmail

Epostmarknadsföring 101: En nybörjarguide för småföretag

Tack vare epostmarknadsföring kan vi göra affärer med människor på andra sidan jordklotet på några minuter. Epostens potential är också enorm, med mer än 3,9 miljarder epostadresser världen över, vilket ger företag massor av möjligheter att engagera nya målgrupper. När epost används på rätt sätt har den en stor roll att spela för att skapa varaktiga och lönsamma relationer mellan småföretag och kunder.

Innehållsförteckning

Vad är epostmarknadsföring och varför är det viktigt?

Över 40% av B2B-marknadsförarna anser att epost är den mest kritiska faktorn för att lyckas med marknadsföringen. 80% av företagarna anser att epost är en viktig aspekt för att behålla kunderna. Och när epost används på rätt sätt har den potential att ge den största avkastningen av alla marknadsföringskanaler. Och det är bara toppen av isberget. 73% av konsumenterna har också sagt att epost är den marknadsföringskanal de föredrar.

Varje marknadsföringskanal har sina fördelar. Det är lätt att se hur likes och delningar ökar i realtid i sociala medier, medan tryckt och sändningsbaserad marknadsföring erbjuder slagkraft. Men under mer än ett decennium har epost konsekvent gett utmärkta resultat.

Här är en snabbguide om vad epostmarknadsföring är, varför det är användbart och hur det kan hjälpa ditt företag.

Vad är epostmarknadsföring?

På ytan är epostmarknadsföring precis vad det låter som: marknadsföring som sker via epost. Men det finns mer än så. Framgångsrik epostmarknadsföring handlar om att bygga relationer.

Vi har alla sett dåliga exempel på epostmarknadsföring. Öppna bara din skräppostmapp om du är osäker. Klickfiske, spam och glitchigt innehåll som sprutar popup-fönster över hela skärmen – det är epostmarknadsföring som är dåligt utförd. Tyvärr har denna typ av innehåll gett epostmarknadsföring ett lite blandat rykte, men de företag som behärskar epostmarknadsföring har en mycket mer effektfull strategi. Här är några tips för att bygga upp en epostlista så att blir framgångsrik med din epostmarknadsföring.

Sofistikerad epostmarknadsföring är en tvåvägsrelation där kunden är lika delaktig som varumärket. För långsiktig framgång handlar det inte bara om att skicka ut innehåll och vänta på att försäljningen ska börja. Det är en fin balanserad process där man vinner prenumeranter, lär känna dem, kommunicerar med dem, svarar på deras frågor, håller dem informerade, analyserar sina resultat och i allmänhet håller sig uppdaterad om vad som är viktigt för målgruppen.

Det finns många olika format och möjligheter att använda epostmarknadsföring. Här är några beprövade taktiker:

  • Hälsa nya prenumeranter välkomna med välkomstmail. Det viktigaste epostmeddelandet ett varumärke kan skicka är ett välkomstmeddelande. Det är vanligtvis det första epostmeddelandet (eller serien av epostmeddelanden) som en ny prenumerant får, vilket gör det till ett utmärkt tillfälle att skapa förväntningar hos dina nya prenumeranter. Välkomstmail är bland de mest effektiva kampanjerna, eftersom de ofta uppnår de högsta öppningssiffrorna för företag.
  • Håll människor uppdaterade med nyhetsbrev. Dessa regelbundna epostmeddelanden ger en möjlighet att dela med sig av dina vecko-, månads- eller kvartalsnyheter om ditt företag, din produkt eller din bransch. Det är också ett utmärkt format för att lyfta fram dina senaste kundrecensioner, senaste forskning eller intressanta insikter med din publik.
  • Öka försäljningen genom rabatter och erbjudanden. När du lanserar en produkt eller en särskild kampanj är epostmarknadsföring ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera ditt senaste erbjudande. Du kan till och med anpassa epostmeddelanden som dessa med hjälp av beteendemässig inriktning. Låt till exempel kunderna få veta när en produkt som de gillar är på rea. Eller skicka dina bästa kunder en specialrabatt för att tacka dem för deras lojalitet.
  • Skicka uppdateringar om ditt varumärke. Kanske ändras en favoritprodukt eller ett evenemang på något sätt? Kanske förändras varumärket i allmänhet? Epost är ett utmärkt sätt att hålla dina lojala prenumeranter informerade. Orderbekräftelser förväntas också gå via epost när kunderna köper något online. Så gör det enkelt för dina kunder att spåra sin beställning och planera sin leverans.
  • Skicka påminnelser för att inspirera till handling. Epostkampanjer för övergivna kundvagnar är ett bra exempel på påminnelser som fungerar. När en kund på nätet lägger en vara i sin varukorg men inte checkar ut, uppmanar dessa automatiserade epostmeddelanden dem att återvända till din webbplats och köpa det som de lämnade kvar. Produktretargeting via epostmeddelanden fungerar på samma sätt.
  • Hör av dig till prenumeranter vid speciella tillfällen. Många varumärken skickar numera epost till sina prenumeranter för att uppmärksamma speciella tillfällen, som födelsedagar, årsdagar och liknande. Detta får dina kunder och prenumeranter att känna sig speciella när du skräddarsyr innehållet specifikt för dem.

Varför är epost så användbart?

All marknadsföring handlar i slutändan om att bygga relationer. Visst finns det ett slutmål – varumärket vill ha något från kunden och kunden vill ha något från varumärket. Därför är de mest användbara formerna av marknadsföring de som hjälper till att skapa kontakter och bygga långvariga relationer mellan varumärken, kunder och potentiella kunder. Och det är här som epost verkligen briljerar.

Att öppna ett epostmeddelande är mer av ett personligt åtagande än att scrolla förbi en annons på en tidslinje i sociala medier. En person som klickar på ditt epostmeddelande är omedelbart engagerad och engagerad i ditt innehåll.

När du väl har fått en plats i någons inkorg kan du kommunicera med dem på en mycket mer personlig och individuell nivå än vad som annars skulle kunna vara fallet. Epost är till sin natur en kanal för enskild kommunikation, och de bästa strategierna för epostmarknadsföring drar nytta av detta.

Genom epostmarknadsföring kan du tala direkt till varje enskild kund. Du kan skicka dem det innehåll, de erbjudanden och de uppdateringar som är mest relevanta för dem. Du kan ta itu med deras problem på en skräddarsydd nivå, och du kan skräddarsy ditt innehåll på ett sätt som känns personligt för dem. Epost är ditt bästa verktyg för att engagera nya kunder, och det är ditt bästa verktyg för att behålla lojaliteten hos äldre kunder.

Epost är också extremt mångsidigt. Du kan göra mycket och säga mycket med en väl utformad epostkampanj. Så länge du håller dina prenumeranter intresserade finns det ingen gräns för vilket innehåll du kan skicka dem. Detta öppnar upp en mängd möjligheter för marknadsföring, relationsbyggande och allmänt sett för att utöka din kundbas.

Hur kan epost hjälpa mitt företag?

Epost kan generera stor avkastning för en minimal investering, nå en stor publik och hjälpa dig att behålla dina kunder. Det är en mycket populär marknadsföringskanal av dessa skäl.

Epost kan också hjälpa dig att lära dig mer om din publik och att utveckla din verksamhet. Epost är en dubbelriktad väg och kanske den närmaste direkta kommunikationen du kan få med dina kunder, förutom att tala med dem ansikte mot ansikte. Men personliga samtal är resurskrävande, , medan epost ger ett slags kontrollerad testpool från vilken du kan hämta användbar information om hur dina kampanjer landar.

Modern statistik om epostmarknadsföring är mycket enkel att samla in, mäta och analysera. Öppningar, klick, engagemang med mera kan enkelt spåras i alla målgruppssegment.

Varför är detta viktigt? Därför att bra resultat är ingenting om du inte kan replikera det och förbättra det. Vissa kampanjer har ett slumpmässigt inslag. Men för det mesta kan framgång mätas och replikeras, så länge du har rätt data att utgå ifrån.

Epost ger värdefulla data som du kan använda för att ta tempen på dina kampanjer, dina kunder och till och med dina konkurrenter. Så förutom att få och behålla värdefulla kundrelationer, ge bästa möjliga avkastning på investerat kapital och göra dig till en marknadsföringsstyrka att räkna med, är dina epostmarknadsföringskampanjer också din bästa resurs för att hålla ditt företag i kontakt och på rätt spår.

Skaffa en företagsmail utan krångel

Vi hjälper dig att komma igång kostnadsfritt.
Noll underhåll 👍