företagsmail

Så skapar du en företagsmail: En enkel guide

Lär dig hur du skaffar en företagsmail så att du kan börja skapa relationer med dina kunder. Epost är ett viktigt kommunikationssätt för alla företag.

Innehållsförteckning

Professionalism i affärer gör att kunderna litar på dig och kan hjälpa dig att göra ett bra första intryck. För att få ditt företag att verka professionellt måste du ha en företagsmail för att interagera med partners, anställda och kunder eller klienter.

Om du inte har en företagsmail kommer folk att vara försiktiga när de kommunicerar med dig eftersom det kan få dig att verka oprofessionell, flummig och i slutändan inte dedikerad till verksamheten. Din företagsmail låter dina anställda veta att de är en del av ett team och gör det möjligt för klienter eller kunder att veta vem som skickar epost till dem under dagen.

En företagsmail är avgörande om du vill utveckla och upprätthålla professionella affärsrelationer via epost. Din företags epostadress är skild från din privata epost som du använder för att kommunicera med vänner och familj eller för att ta emot nyhetsbrev från andra företag. Dessutom innehåller denna professionella mail ditt domännamn, vilket kan hjälpa dig att göra ett gott första intryck när du skickar mail till någon.

Varför du behöver en företagsmail

Personliga och affärsmässiga epostadresser har samma funktioner; de gör att du kan hålla kontakten med andra personer, så varför behöver du en affärsmässig epostadress?

Med en företagsmail håller du inte bara dina två inkorgar åtskilda för att undvika förvirring, utan en företagsmail får dig att se mer professionell ut och är mer minnesvärd än en personlig mail eftersom den innehåller ditt företagsnamn eller domännamn i adressen. Här är några skäl till varför alla företag behöver en företagsmail.

Trovärdighet och professionalism

Att skicka ett mail till samarbetspartners, klienter eller kunder innebär att du måste upprätthålla en viss nivå av professionalism. Din företags epostadress gör att du framstår som mer trovärdig eftersom den visar att du talar på företagets vägnar snarare än på din egen. Trovärdighet hjälper dig att bygga upp ett förtroende hos andra, och kunderna är mer benägna att lita på personer som talar på varumärkets vägnar.

Gratis marknadsföring

En företagsmail kan fungera som gratis marknadsföring eftersom det indirekt låter människor veta varifrån du skickar epost till dem. Eftersom din mail innehåller din domän eller ditt företagsnamn får du gratis varumärkeskännedom när du pratar med någon ny.

Förbättrad marknadsföring
De flesta företag använder epostmarknadsföring för att engagera kunder och generera mer försäljning. Epostmarknadsföring har visat sig vara effektiv när det gäller att öka avkastningen och bygga upp varumärkeslojalitet. Du måste dock använda ett professionellt företagsmail när du marknadsför dig till dina kunder eftersom de är mer benägna att öppna det om de vet att det är ett mail från någon de litar på.

Oavsett om du skriver ett försäljningsmail eller skickar nyhetsbrev med dina senaste blogginlägg så måste dina mail komma från en trovärdig källa för att locka människor att öppna dem. Försöker du använda din företags epost för bättre marknadsföring? Kolla in den här guiden och lär dig mer om grunderna i epostmarknadsföring.

Förbättrar kundupplevelsen

När kunderna skickar epost till ditt företag förväntar de sig att de får ett professionellt företagsmail tillbaka. Dessutom kan kunder och klienter, beroende på vilken typ av verksamhet du har, spara epostmeddelandet för framtida kommunikation för att säkerställa att de vet hur de ska komma i kontakt.

Sammanhållet team

Om du skaffar en epost för ditt företag kan du ge dina anställda en epost med samma domännamn. Detta bidrar inte bara till att föra samman teamet, utan gör det också lättare för utomstående att ta reda på hur man kontaktar någon. De flesta mail från företag innehåller till exempel personens förnamn före @-symbolen och företagets domän efteråt. Denna epoststruktur är lätt att komma ihåg, vilket gör att kunder och klienter lätt kan skicka epost till personer i hela företaget utan att fråga efter deras epostadresser.

Bättre säkerhet

Att ha en företagsmail ger dig den bästa säkerheten och förhindrar cyberbrott som kan påverka dina anställda, kunder och ditt företags rykte. Säkra epostleverantörer som oss på företagsmail.se erbjuder säkerhetsfunktioner för att hålla dina viktiga affärsdata säkra genom kryptering. Företagets epost håller också dina kunduppgifter säkra eftersom dina anställda inte kommer att använda sina personliga epostmeddelanden för kommunikation.

Hur du skapar ett företagsmail i 4 enkla steg

Det finns några olika sätt att skapa en epostadress för företag, från att använda en epostleverantör som Google Workspace eller Microsoft Outlook till att använda en tjänst som företagsmail.se. Eftersom Google Workspace är en av världens mest populära leverantörer av e-posttjänster som erbjuder mycket enkel kontoinställning, massor av funktioner och konkurrenskraftiga priser, använder vi det som exempel.

Eftersom vi erbjuder kostnadsfri uppsättning och snabb support, massor av funktioner och konkurrenskraftiga priser, använder vi det som exempel.

Om du redan har använt Gmail för personlig epost kommer inlärningskurvan vara ganska platt eftersom gränssnittet för webben är snarlikt. Om du inte har ett domännamn hjälper vi dig att registrera och köpa det. Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång.

Så här skapar du en företagsmail hos oss:

  1. Gå till företagsmail.se och klicka på ”Kom igång”.
  2. Ange dina kontaktuppgifter (t.ex. företagsnamn och din epostadress).
  3. Ange om du redan äger ett domännamn (t.ex. dittföretag.se).
  4. Ange ett valfritt meddelande och klicka på skicka.

När du har skickat iväg ditt meddelande till oss så kommer det inte dröja länge innan någon av våra medarbetare hör av sig till dig. Alla våra kunder för en personlig kontaktperson som hjälper dig.

Börja kommunicera

Det är enkelt att skapa en företagsmail när du väl har en domän. Alla företag bör ha en företagsmailadress för att förbättra den interna och externa kommunikationen. Dessutom kan företagsmail hjälpa dig att bygga upp varaktiga relationer med klienter och kunder, vilket gör att de är mer benägna att öppna dina mail.

När du har skapat din företagsmail är det dags att börja använda den. Du kan lägga den på kontaktsidan på din webbplats för att ge dina kunder ytterligare ett sätt att kontakta dig när de har frågor. Att vara öppen med hur man kontaktar dig kan öka kundengagemanget genom att visa kunderna att du bryr dig tillräckligt mycket om dem för att ge dem tillgång till en riktig människa som kan svara på deras frågor.

Du bör också använda din nya företagsmail för all företagskommunikation som du måste skicka från företaget. Oavsett om du svarar på en kundtjänstförfrågan eller uppdaterar kunder behöver du inte längre använda din personliga epost för affärer.

Vanliga frågor:

Behöver jag ett webbhotell för att skaffa en företagsmail?

Du behöver inte betala någon för att sätta upp en företagsmail. Du kan välja att hosta en egen mailserver. Det innebär dock att du måste köpa, konfigurera och underhålla en mailserver och registrera din domän på egen hand. Genom att använda företagsmail.se sparar du mycket tid, pengar och frustration.

Vad kostar en företagsmail?

Vi erbjuder företagsmail med obegränsade antal mailkonton för endast 39 kr/mån. Då ingår dagliga backuper av din data, 2 GB utrymme (ca 10.000 vanliga textmail) på snabba servrar som står i Sverige, med en dedikerad kontaktperson.

Hur skaffar jag en företagsmail utan domän?

Du kan inte skaffa en företagsmail utan en domän. Du måste köpa ett domännamn innan du kan skapa företagsmail. Vi hjälper dig att köpa, registrera och administrera din domän för 169 kr/år.

Kan jag använda min personliga Gmail i affärssammanhang?

Teoretiskt sett ja, du kan använda Gmail till ditt företag genom att använda din personliga epost eller skapa en ny. Men att använda en personlig epost för affärer ser oprofessionellt ut. Om du använder en företagsmail med din egen domän (tex ditt.namn@dittföretag.se) ökar trovärdigheten för ditt företag.

Skaffa en företagsmail utan krångel

Vi hjälper dig att komma igång kostnadsfritt.
Noll underhåll 👍