Vad är leadsgenerering och varför är det viktigt?
Leadsgenerering är processen för att samla in epostadresser från personer som besöker din webbplats.
Studier visar att en epostlista kan ge så mycket som 4300% avkastning på investeringen (ROI). Men det räcker inte att bara skapa en epostlista.
Du måste aktivt samla in epostadresser från besökarna på din WordPress-webbplats. På så sätt kan du förvandla besökare till epostprenumeranter och snart därefter till betalda kunder.
Naturligtvis kan du uppmuntra människor att gilla din sida på Facebook och följa din Instagram eller andra sociala medieplattformar, men alla smarta marknadsförare är överens om att det bör vara din första prioritet att fånga människors epostadresser.
Det beror på att ditt nyhetsbrev via epost når en mycket högre procentandel av din publik än Facebook- eller Instagram-inlägg eftersom det inte styrs av en algoritm.
Med det sagt, här är några av de bästa verktygen för leadsgenerering för bla WordPress.
OptinMonster
OptinMonster är det bästa verktyget för leadsgenerering på marknaden. Det hjälper dig att konvertera övergivna besökare till epostprenumeranter så att du kan få fler leads från din befintliga webbplatstrafik.
Med OptinMonster kan du skapa en hel rad dynamiska leadsformulär med hög konvertering, inklusive popup-fönster, flytande barer, välkomstmattor på helskärm, slide-in scrollboxar, personliga leadsformulär på linjen, gamifierade spin-to-win optinformulär och mycket mer.
Det bästa med OptinMonster är att det låter dig visa rätt budskap vid rätt tidpunkt så att du kan få en hög konverteringsgrad.
Du kan till exempel göra ett popup-fönster för leadsgenerering för att upptäcka när en besökare är på väg att lämna din webbplats.
Din popup kan erbjuda besökaren ett incitament att ange sin epostadress. Det kan vara en kupong, gratis frakt, gratis nedladdning eller ett prov på en digital produkt.
Det finns många sätt att använda OptinMonster på din webbplats. Du kan skapa ett gamifierat ”Spin to Win”-formulär eller lägga till Yes/No optins i flera steg. Dessa kampanjer kan avsevärt öka antalet personer som anmäler sig till din epostlista.
Du kan också använda OptinMonster för att skapa välkomstmail, låsa premiuminnehåll så att besökare måste prenumerera för att se det, lägga till nedräkningstimers, använda smarta taggar för att lägga till personlig anpassning av webbplatsen och mycket mer.
OptinMonster har dussintals färdiga mallar som du enkelt kan anpassa med deras drag & drop-verktyg. Du kan också skapa anpassade formulär utan att skriva någon kod.
OptinMonster gör det enkelt att integrera dina kampanjer för leadsgenerering med ditt favoritverktyg för epostmarknadsföring och analysplattformar som Google Analytics. På så sätt kan du få fram detaljerade rapporter och se exakt hur dina olika mailutskick presterar.
OptinMonster erbjuder även leadsgenerering som ett betalat tillägg. Detta gör att du kan filtrera bort spambots och tillfälliga epostkonton så att din epostlista endast består av personer som kan förvandlas till kunder.
Varje månad hjälper OptinMonster till att optimera över 2 miljarder sessioner för smarta webbplatsägare. Det finns inget verktyg på marknaden som erbjuder fler personaliseringsalternativ, och det är därför så många marknadsförare föredrar OptinMonster för leadsgenerering.
Pris:
Pris: OptinMonster börjar på 9 dollar/månad (faktureras årligen). För premiumfunktioner som Exit Intent®, nedräkningstimers och Yes/No optins behöver du Pro-planen. Den kostar 29 dollar/månad (återigen, faktureras årligen).
OptinMonster är en SaaS-plattform, så den fungerar med WordPress såväl som på andra plattformar som Shopify, BigCommerce och andra webbplatsbyggare.
WPForms
WPForms är det bästa pluginet för kontaktformulär för WordPress. Över 5 miljoner webbplatsägare använder deras drag & drop-formulärverktyg för att skapa formulär för leadsgenerering.
Du kan använda WPForms för att skapa alla typer av olika formulär, inklusive epostprenumerationsformulär, betalningsformulär, omröstningar, enkäter och mycket mer. Varje formulär kan ställas in så att det fångar användarnas epostadresser och lägger till dem i ditt CRM.
Med WPForms kan du använda villkorlig logik så att vissa fält visas baserat på alternativ som användaren har valt. Om du till exempel har ett enkätformulär kan du ha olika frågor som du visar beroende på om användaren är intresserad av mode eller mat.
Pluginet integreras sömlöst med en rad populära epostmarknadsföringsvertyg och CRM-plattformar, inklusive Drip, AWeber, GetResponse, Active Campaign, Salesforce, MailChimp med flera.
Deras tilläggsmodul Form Templates kommer med över 300+ färdiga formulärmallar som du kan använda för att skapa ett formulär med bokstavligen ett klick. Dessa mallar inkluderar: registrering av online-evenemang, anmälningsformulär för nyhetsbrev, tävlingsbidrag, offertförfrågan, förslag, matbeställning och mycket mer.
Ännu bättre är att alla formulär som skapas av WPForms är mobilvänliga. Det betyder att de fungerar perfekt på bpde mobila enheter och datorer.
Pris:
Priset för WPForms börjar på 49,50 dollar/år. För att få funktioner som formulär för nyhetsbrev och integration med populära verktyg för epostmarknadsföring behöver du Plus-planen. Den kostar 99,50 dollar/år.
LiveChat
LiveChat är en av de bästa verktygen för livechatt på marknaden. Det låter dig lägga till en livechattfunktion på din webbplats så att besökare enkelt kan ställa frågor. Detta kan vara ett kraftfullt sätt att öka försäljningen.
När en besökare startar en chatt uppmanas de att ange sin epostadress. Detta innebär att du enkelt kan besvara deras fråga via epost om det inte finns någon kundtjänstmedarbetare tillgänglig för att besvara den live.
LiveChat kan också integreras med en rad olika epostmarknadsföringsverktyg. Du kan helt enkelt lägga till en kryssruta i frågeformuläret före chatten så att användarna kan välja att ta emot ditt nyhetsbrev via epost.
Det bästa av allt är att LiveChat integreras med andra smarta tjänster som tex ChatBot.com. På så sätt kan du skapa AI-chatbotar som kan besvara kundernas frågor på plats. Chatbots kan också fånga upp epostadresser och automatiskt överföra dem till ditt epostmarknadsföringsverktyg eller CRM.
Pris
LiveChat börjar på 20 dollar/månad och faktureras årligen. Det finns en gratis provperiod på 14 dagar.
Bloom
Bloom är ett plugin från Elegant Themes som låter dig skapa attraktiva popups. Det har en drag and drop-builder som är lätt att använda.
Med Bloom får du en rad olika typer av popups samt inlineformulär som du kan placera i eller under ditt innehåll.
Det kan integreras med 19 olika epostmarknadsföringsverktyg, inklusive Constant Contact, Active Campaign, AWeber, Get Response med flera.
En nackdel med Bloom jämfört med OptinMonster är att det är ett fristående WordPress-plugin som laddar all kod från din webbplats. Om du har en stor, välbesökt webbplats kan detta påverka webbplatsens hastighet och prestanda.
Pris:
Bloom levereras tillsammans med Elegant Themes andra verktyg, inklusive Divi-temat och sidbyggaren. Medlemskap hos Elegant Themes börjar på 89 dollar/år.
ThriveLeads
ThriveLeads är ett annat WordPress-plugin för leadsgenerering, som liknar OptinMonster och Bloom. Med det kan du skapa en rad olika formulär för epostinloggning, inklusive popup-fönster, sticky banners som stannar högst upp på skärmen, formulär som du kan placera i ditt innehåll och mycket mer.
Det är enkelt att integrera ThriveLeads med en rad populära eposttjänster. Det finns också inbyggda grundläggande A/B-tester och analyser. På så sätt kan du se vilka av dina leads via epost som fungerar bra.
Precis som Bloom laddar ThriveLeads all kod från din webbplats. Detta kan göra din webbplats långsammare. Det är inte heller lika nybörjarvänligt som OptinMonster och Bloom.
Pris:
ThriveLeads kostar 97 dollar/år för en licens för en webbplats. Alternativt kan du få det som en del av ThriveThemes-medlemskapet för 299 dollar/år. Då får du tillgång till alla ThriveThemes teman och plugins.
Formidable Forms
Formidable Forms är ett kraftfullt formulärplugin för WordPress. Det låter dig skapa alla möjliga olika typer av formulär, inklusive kalkylatorformulär och frågesporter.
Du kan använda Formidable Forms för leadsgenerering och integrera med ditt epostmarknadsföringsverktyg eller CRM-plattform.
Det enklaste sättet att göra detta är att använda den inbyggda mallen för anmälan till nyhetsbrev. Om du vill ha något mer specialiserat kan du prova mallen för formuläret för evenemangsregistrering eller mallen för B2B-leadsformuläret.
Formidable Forms integreras med en rad populära eposttjänster, inklusive Constant Contact, AWeber, Get Response, Active Campaign med flera.
Du kan också styla dina formulär så att de ser ut precis som du vill. Formidable är extremt kraftfull vilket kan vara lite överväldigande om du är nybörjare, men när du väl har bekantat dig med verktyget så är det extremt kraftfull.
Pris:
Formidable Forms börjar på 39,50 dollar/år. För integrering med vissa verktyg som Constant Contact och Get Response behöver du Business-planen, som kostar 199,50 dollar/år.
Best practice för leadsgenerering
När du väl har valt ett verktyg för leadsgenerering så måste du se till att du använder det effektivt.
Här är tre viktiga bästa metoder för insamling av e-postmeddelanden som du måste följa:
Ge dina besökare en belöning för att registrera sig
Om du vill att folk ska lämna sin epostadress måste du ge dem något i gengäld.
Det kan vara en kupong till din ehandel, en användbar PDF, ett gratisprov av din videokurs eller nästan vad som helst.
Du kan gå ännu längre genom att erbjuda olika belöningar på olika sidor på din webbplats. Du kan erbjuda en kupong till personer som besöker din ehdanl och en gratis nedladdning till personer som läser dina blogginlägg.
Gör inte dina besökare irriterade
Genom åren har popup-fönster gett leadsgenerering ett dåligt rykte. Du kanske har stött på popup-fönster som varit irriterande och som var i vägen när du besökte en webbplats.
Det finns många sätt att använda popups samtidigt som du låter besökarna använda av din webbplats. Du kan till exempel använda OptinMonsters Exit Intent®-teknik för att bara visa en popup vid den tidpunkt då en besökare är på väg att lämna. På så sätt avbryter popupen inte besökaren när han eller hon läser ditt innehåll.
Använd flera olika opt-ins
Det är lätt att skapa en enda popup eller ett formulär för leadsgenerering och tro att du är klar. Men för att fånga fler leads behöver du fler optin-formulär.
Några av de bästa platserna att placera dina optins på är:
- Högst upp eller längst ner på din sida som en sticky bar, eller i det nedre högra hörnet av din sida som en diskret slide-in.
- Mitt i ditt innehåll. Du kan till exempel placera en optin en bit in i ett blogginlägg.
- I slutet av ditt innehåll. Du kan lägga till en optin längst ner på dina inlägg och sidor.
- I din sidebar. Detta är en så vanlig plats för en opt-in för epostlista att besökarna ofta letar efter den där, utan att du behöver uppmana dem.
Kom ihåg att du också kan skapa olika popup-fönster som visas på olika sidor. På så sätt kan du skräddarsy varje popup till ditt innehåll.